Lígia Afonso

Ligia Afonso foto

© Pedro Loureiro

Full name: Lígia Filipa Dias Afonso
Quoting name: Lígia Afonso
Professional Category: Professor (ESAD-IPL and NOVA FCSH); Researcher
Position(s) within IHA: RG Member [Museum Studies]
Contact: ligiafonso@gmail.com
CIÊNCIA ID: A315-E8FA-FB19
ORCiD: 0000-0002-3564-0142
 

 

Biography
PhD in Art History (FCSH-UNL/FAU-USP – FCT scholarship), Master in Museology and Heritage (FCSH – FCT scholarship), researcher at the IHA (FCSH), lecturer at ESAD.cr. (Degree in Cultural Programming and Production and Master in Cultural Management) and FCSH-UNL (post-graduation in Art Market and Collecting), member of AICA. She is an art historian, curator and editor. She is interested in practice and research in the areas of exhibition history; historical narratives and counter-narratives; large-scale artistic phenomena, notably contemporary art biennales and European capitals of culture; cultural policies; mediation, programming and production and management of cultural projects; editorial and experimental curatorship. Her most recent scientific research has been dedicated to the cultural policies of the Estado Novo period in the post-war international context, notably with her PhD thesis “GOING OUT – The SNI and the São Paulo’s Biennial in the genesis of the contemporary internationalization of the Portuguese art (1951-1973)”, having received, as part of the APHA/Millennium José-Augusto França Prize 2019, the Honourable Mention for best PhD thesis. She has published texts and articles and presented papers in scientific and institutional contexts and has been part of juries for awards and the selection of artistic and curatorial projects. She has collaborated with several independent institutions and projects in Portugal (namely the National Arts Plan, Calouste Gulbenkian Foundation, Culturgest, Museu de Arte Contemporânea de Serralves, Museu do Chiado – Museu de Arte Contemporânea, Museu do Neo-Realismo, Museu Nacional Soares dos Reis, Museu de Arte Contemporânea de Elvas, EGEAC, Centro Cultural de Belém, Instituto Camões, Fundação Carmona e Costa, A Oficina, CAPC) and in Brazil (namely Fundação Bienal de São Paulo, Instituto Tomie Othake, Fundação Armando Álvares Penteado, Laboratório de Arte Contemporânea do Centro Cultural Banco do Nordeste, ICCo – Instituto de Cultura Contemporânea/Biennial Foundation). She was assistant curator of the 29th Bienal de São Paulo, co-curator and editorial coordinator of the Laboratório de Curadoria da Guimarães 2012 Capital Europeia da Cultura and assistant curator of Anozero19 – Bienal de Arte Contemporânea de Coimbra. She is a member of the team of the Culture 2027 Network’s application to become European Capital of Culture.
[PT]
Doutorada em História da arte (FCSH-UNL/FAU-USP – bolsa FCT), mestre em Museologia e Património (FCSH – bolsa FCT) investigadora do IHA (FCSH), docente da ESAD.cr. (Licenciatura em Programação e Produção Cultural e Mestrado em Gestão Cultural) e da FCSH-UNL (pós-graduação em Mercado da Arte e Colecionismo), membro da AICA. É historiadora de arte, curadora e editora. Interessa-se pela prática e investigação nas áreas da história das exposições; narrativas e contra-narrativas históricas; fenómenos artísticos de grande escala, notadamente bienais de arte contemporânea e capitais europeias da cultura; políticas culturais; mediação, programação e produção e gestão de projetos culturais; curadoria editorial e experimental. A sua investigação científica mais recente tem sido dedicada às políticas culturais do período do Estado Novo no contexto internacional do pós-guerra, notadamente com a tese de doutoramento “DIAS DE SAÍDA: O SNI e a Bienal de São Paulo na génese da internacionalização contemporânea da arte portuguesa (1951-1973)”, tendo recebido, no âmbito do Prémio APHA/Millennium José-Augusto França 2019, a Menção Honrosa para melhor tese de doutoramento. Tem publicado textos e artigos e realizado comunicações em âmbitos científicos e institucionais, integrado júris de prémios e de seleção de projetos artísticos e curatoriais. Colaborou com várias instituições e projetos independentes em Portugal (nomeadamente Plano Nacional das Artes, Fundação Calouste Gulbenkian, Culturgest, Museu de Arte Contemporânea de Serralves, Museu do Chiado – Museu de Arte Contemporânea, Museu do Neo-Realismo, Museu Nacional Soares dos Reis, Museu de Arte Contemporânea de Elvas, EGEAC, Centro Cultural de Belém, Instituto Camões, Fundação Carmona e Costa, A Oficina, CAPC) e no Brasil (nomeadamente Fundação Bienal de São Paulo, Instituto Tomie Othake, Fundação Armando Álvares Penteado, Laboratório de Arte Contemporânea do Centro Cultural Banco do Nordeste, ICCo – Instituto de Cultura Contemporânea/Biennial Foundation). Foi assistente de curadoria da 29a Bienal de São Paulo, co-curadora e coordenadora editorial do Laboratório de Curadoria da Guimarães 2012 Capital Europeia da Cultura e curadora-adjunta da Anozero19 – Bienal de Arte Contemporânea de Coimbra. É membro da equipa de redação da candidatura da Rede Cultura 2027 a Capital Europeia da Cultura.

(data supplied by the researcher)

Abbreviations:
RG – Research Group